BIM 4D - Symulacja Ruchu w Trakcie Trwania Inwestycji

Kontynuując serie postów dotyczących #BIM4D chcielibyśmy przedstawić Wam jak wygląda nasza praca z perspektywy analizy dynamiki pojazdów oraz ruchów na budowie.


Pewnie się teraz zastanawiacie "Po co, przecież budowa to lanie betonu, tynkowanie itd.".

 

Źródło: https://demotywatory.pl/5021389/Po-co-placic-fachowcom-skoro-razem-ze-szwagrem-blyskawicznie

Tu się z Wami nie zgodzimy, ponieważ o ile przy budowie domków jednorodzinnych metodą gospodarczą rzeczywiście jest tylko lanie betonu i wykończeniówka, tak na inwestycjach gdzie w grę wchodzi montaż wielkogabartyowych elementów lub plac budowy ma ograniczoną ilość miejsca, ma to już ogromne znaczenie.


Nie owijając w bawełnę zaczniemy od podstawowego aspektu:


Skąd mamy informacje o ruchach pojazdów?


W poprzednim artykule (do którego możecie wrócić tutaj) daliśmy Wam do zrozumienia, że podstawowym dokumentem, dzięki któremu tworzymy symulacje 4D jest harmonogram, jednak co z ruchem pojazdów? Takie informacje rzadko znajdują się w harmonogramie, z tego względu, że same terminy montażu głównej konstrukcji zmieniają się w trakcie trwania projektu. Dlatego właśnie takie aspekty są pomijane. Podstawową wiedzę na temat ruchu pojazdów znajdujemy w rysunkach montażowych oraz bezpośrednio od kierownictwa budowy, lub project mamagerów, a następnie wprowadzamy te dane do modelu 4D.


Plan montażu konstrukcji

Źródło: http://paulie-design.eu/hale-stalowe/rysunki-zestawieniowe-i-montazowe


Jakie sytuacje rozpatrujemy w analizie 4D?


Można powiedzieć "Sky is the limit", ponieważ to wszystko zależy od potrzeb Klienta. Aby lepiej zobrazować problematykę podamy kilka przykładów zastosowania tego w praktyce. W niedalekiej przyszłości planujemy przygotować bardziej szczegółowe case study z projektów, gdzie wykorzystaliśmy analizę 4D, dlatego pozostańmy "in touch" byś był na bieżąco.


Pierwszym z przykładów jest przeanalizowanie sekwencji montażu wielkogabarytowych elementów, takich jak przęsła mostowe, silosy czy zbiorniki. W takich sytuacjach, nie tylko pojawienie się elementów w konkretnym czasie jest ważne, ważny jest też ruch oraz kierunek montażu.

Na bazie rysunków montażowych przygotowujemy odpowiednie modele pojazdów, pobieramy topografię terenu i budynki otaczające sytuację. W takich warunkach analizujemy czy element, który montujemy zmieści się w danym obszarze.


Kolejnym zastosowaniem wprowadzania ruchu pojazdów do symulacji jest funkcja informacyjna. Prawdopodobnie jesteście z nami zgodni, że prace związane z remontem dróg wiążą się z tymczasową zmianą ruchu. W takiej symulacji można oznaczyć jak będzie wyglądał ruch tymczasowy w symulacji - którym wjazdem mają wjeżdżać pojazdy do załadunku, jaki obszar oddziaływania ma żuraw itd.


Dla firm, które zajmują się prefabrykowanymi elementami, przygotowujemy symulacje pokazowe, które opisują w prostszy sposób jak ich produkty działają w "terenie". Poniżej możecie zobaczyć symulacje procesu montażu gotowych elementów prefabrykowanych, które przyjechały złożone z fabryki na budowę, gdzie zostaną rozłożone i zamontowane. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie marketingowe dla firm, które sprzedają swoje gotowe systemy. Jedna symulacją produktu może być na tyle uniwersalna, że można ją rozsyłać Klientom jako rozszerzoną formę portfolio.


Zdarzają się sytuację, że czasami ciężko zobrazować proces budowy bez pokazania ruchu. Najlepszy tego przykładem jest symulacja poniżej, gdzie pokazane jest w jaki sposób nasuwana jest główna konstrukcja wieży.

Oczywiście bardzo ważnym aspektem są też kwestie konkurencyjności i kwestii wizualnych. W przetargach, w których wspieramy naszych Klientów, zamawiający patrzy nie tylko na sposób powstawania inwestycji, ale również tego czy w jasny sposób oferent przedstawił proces montażu. Oczywiste jest to, że więcej punktów otrzymują firmy, które elementy ruchome przestawiają w sposób dynamiczny niż statyczny.


Niech BIM będzie z Wami!


Tags: